Små skatter till nästa jul

kulor1I år hade vi inte någon gran. Lite småtrist. Ännu mer småtrist kändes det när jag hittade de här godingarna till julgranskulor på loppis och för halva priset (jag betalade omkring 50 kronor för de här båda askarna).
Som färgglada karameller i sprödaste glas och så långt ifrån minimalism en kan komma. Och så de små glittertussarna, som små snöflingor. Med dem stod det klart att nästa år blir det banne mig Julgran Extra Allt.kulor2Ofta har jag sneglat på de naturliga granarna med sparsmakad dekoration. Visst, det är fortfarande fint. Men när jag tänker på julgranen farmor och farfar hade (mismatchig men med extra mycket personlighet!) och hur mamma alltid klädde familjens gran med gamla fina och brokiga julgranskulor som gått i arv från hennes mormor, inser jag att det är det jag minns. Egentligen är jag inte mycket för julpynt, men 2017 går jag alltså all in med gran. Och planen fram tills dess? Förutom att byta ut snörena i de nyfunna kulorna – samla på mig så många, fina – gärna retro – och udda grandekorationer jag bara kan! Även om det inte alls känns lika peppande att leta julpynt i januari.

 

Hur ser din drömgran ut?

Translate: This is how my future christmas tree will look like.

8 reaktioner på ”Små skatter till nästa jul

  1. Vad fint! Glaskulor är verkligen drömmen, men med två kattodågor som tycker det är kul att slå ner prydnaderna från granen och spela boll med dem blir det hållbarare alternativ. Men jag håller med om att mismatch är bästa inspirationsordet! Här är Pettsons hopkokade gran förebild och jag fyller den med en blandning av egna alster (gjorde kristyränglar med kattansikten i december) och gamla traditionella trääpplen. Blir brokigt och fint 🙂 Lycka till i kuljakten!

    Liked by 1 person

    • Oj vad jag känner igen mig! Jag har bara en odåga, men det är tillräckligt för att jag ska tvivla på om mina granplaner för 2017 kommer att lyckas. Men jag gör ett försök, tänker inte ge mig.
      Åh, jag var nyss inne på din blogg och hittade de där fantastiska kattänglarna. Det bästa är att en av dina katter likagärna skulle kunna vara min. Faller planen för mina julgranskulor så kanske jag gör en kattängelvariant!

      Gilla

  2. Jag förstår att du längtar efter en julgran med de där kulorna på vänt! Jag har nog ingen favoritjulgran mer än den hos Mama och Papa, som alltid är en enda salig blandning av dyrt, fint, fult och hemgjort pynt. Med fyra barn har det alltid varit oerhört välpyntade grenar, kan jag säga 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

