Elefantöron-feber

kanna copySå här såg det ut hemma hos mig för ett tag sedan. Då hade jag en helt gäng små elefantöreskott som skulle växa till sig och få rötter för att sedan få nya hem runtom i landet. Då tänkte jag bara att det var synd att göra sig av med dem, så jag gjorde en intressekoll på Facebook. På ett tjillevipp fick elefantöronen nya hemadresser. Fint, tycker jag.

Hemma prunkar det fortfarande i krukorna. Elefantöra nummer ett har närmast en liten barnkammare runt sina fötter. Funderar på att låta dem vara kvar, för att få en lite mer buskig kruka, fylld med öron i olika storlekar. Samtidigt ryktas det om att elefantöron har blivit så populära att de har sålt slut hos leverantörerna. Hur sjukt är inte det? Jag gjorde en liten koll på Tradera – jovisst, det finns en hel del skott att köpa där. Tips för dig som vill slå till.

Men för den som vill hålla i slantarna, men verkligen vill ta sig an – ja, till och med adoptera ett elefantöra, kan jag tipsa om Pilea Adoptions som drivs av Rebecca och Humle. Jag fick tillfälle att träffa Rebecca under en intervju där hon berättade om hennes och Humles lilla adoptionsbyrå, som egentligen startade som ett konstprojekt. För att adoptera ett skott får man alltså skriva på ett adoptionspapper.
Då hade de en väntelista, nu kanske det finns skott – jag vet inte. Men via deras instagram finns mer info om hur man kan adoptera ett elefantöra. Himla fint projekt, tycker jag.

I annat fall kanske jag så småningom söker nya hem till några av mina skott. För den som är intresserad går det bra att lämna en kommentar här nedan.

Translate: I ❤ Pilea Peperomioides. And so do all(?) of us! Pilea Adoptions kan help you adopt one!

2 reaktioner på ”Elefantöron-feber

Kommentera

