Stughelg del 3 – Stjernsund

Söndagen var sista dagen i stugan. Morgonpromenerade i krispig höstluft, gjorde frukost av lördagens frukostbullar och gjorde oss redo att åka hem igen. Både Jennie och jag led av en rejäl släng separationsångest.

Men innan det var dags att åka for vi till Stjernsund – en av mina favoritplatser på jorden. Det var här farmor och farfar bodde (ett stenkast från slottet) och det var där omkring jag upplevde några av mina finaste barndomsminnen. Kände det var självklart att visa bästa Jennie Stjernsund. Vi kollar:
stjernsund3
Slottet – är det bara jag som får en Edward Hopper-vibb? Vet inte hur många visningar jag har gått på det här slottet med anor från 1600-talet. En period i livet jobbade farmor här; hängde upp gardiner och krattade i parken.stjernsund4Jennie fattade tycke för flyglarna.stjernsund1”Här ska jag bo”, sa hon om den här. I så fall tar jag den bortre flygeln, med veranda och utsikt över Alsen och Edö, där för övrigt flygpionjären Elsa Andersson störtade med sin fallskärm 1922. Hur coolt är det inte med en kvinnlig flygare på 20-talet? Dock inte alls coolt att hoppet vid Edö blev hennes död.stjernsund2Älskar de här stökiga krukorna.stjernsund5Eftersom matansvarig hade lagat så himla mycket mat dagen innan hade vi med oss lunchlåda. Maten var supergod, men sällskapet, utsikten och slottet i ryggen var en extra krydda.stjernsund6När vi hade avhandlat framtidsplaner och ätit upp åkte vi till Askersund, min hemby. Kände att det var absolut nödvändigt att dricka kaffe på Tutingen. Vi valde att sätta oss på innergården, omringad av fina trähus. Här var en skoaffär när jag var liten.stjernsund8stjernsund7Kaffe innan vi spontanbesökte mormor och morfar och senare lämnade Närke för den här gången.

Translate: If you visit Askersund, don’t miss Stjernsund and Tutingen café.

En reaktion på ”Stughelg del 3 – Stjernsund

Kommentera

