Sommardagarna som gick…

IMG_1103
Det har varit sommartorka här på bloggen, men jag tänker att det måste få vara så ibland. I stället har jag fokuserat på att läsa, äta goda frukostar, hänga med nära och kära. Bland annat.
Nu när mina semesterveckor är slut tänkte jag visa lite vad jag har pysslat med, bara för att få en nystart såhär efter ledigheten.

IMG_1228IMG_1209
IMG_1112
Första veckan på semestern hade lugnet tyvärr inte riktigt infunnit sig än. Regnet öste mest ner och för att hitta på något åkte jag och Martin till Kristianstad. Nu har jag bott så himla länge i Skåne, men har inte varit där. Så en dagstripp fick det bli. Mitt spontana intryck var att det är en fin stad, stor men i litet format på något vis. Teatern och den omliggande parken var himla fin.

IMG_1130Eftersom de första dagarna var så himlans regniga och tråkiga unnade vi oss i stället finfika då och då. En gång med kakor från konditoriet där Martin och hans farmor brukade köpa kakor när han var liten. Där kostar en schackruta fortfarande två kronor. För att finna lite sommarkänsla och för att lyxa till det första semsterdagarna köpte jag en bukett blommor. Nystädat + kaffe + dokumentär + regnsmatter mot rutan -> vinnande kombo.

IMG_1204Vissa dagar läste jag. Eller försökte läsa. I ärlighetens namn var nog min landningssträcka för att hitta semesterlunken ovanligt lång.

IMG_1144
När det då och då sprack upp gällde det att skynda sig ut. En dag åkte vi till Viken och fikade på ett kafés innergård, där solen gassade som mest. Bra för en stressad och aningen frusen semestersjäl!

IMG_1168
Vi har även hunnit med en liten tur till Köpenhamn. Eftersom både Martin och jag är stora fan av Skattejaegarna som går på DR play letade vi upp Quriosa på Norrebro, men typiskt nog hade de stängt. Men vi tittade in i andra trevliga inrednings- och möbelaffärer. Nästa gång är det jag som göra Jaegerborggade lite extra. Såg en hel del fina prints, en del fina kaféer där. Avslutade dagen med middag på PS Bar och grill. Älskar den där avokadon med röd grape, mandlar, mizune och och olivolja!

Tyvärr innebär sommaren att farfar lämnade oss, knappt ett år efter farmor. Så himla glad ändå att jag han träffa honom i juni. Farfar, du är saknad.

Vecka två tog vi vårt pick och pack och åkte till Göteborg över en natt. Träffade Veronica för fika, fick på konstmuseet och åt middag samt firade två år. Fint.

FullSizeRenderMot slutet av semester kunde man faktiskt ligga på stranden. Jag har inte varit något fan de senaste 15 åren, men nu har jag hittat tillbaka till badnymfen jag en gång var. Jag är kanske fortfarande en strand-rookie, brände mig en del. Men nu har jag åtminstone köpt ny bikini. Och den tänker jag använda mer i sommar. Oavsett väderlek.

IMG_1372IMG_1330IMG_1319
Sista semesterdagarna hade vi i pappas stuga. Badade i en fin källsjö, åkte båt på Vätten, fikade, läste, grillade i solen, träffade mormor och morfar, myste med katten. Men tyvärr sa vi även hejdå till farfar. Sorgligt.

IMG_1378Hos mormor och morfar är det alltid prunkande grönt.

Nu är jag alltså tillbaka på jobbet, men än är sommaren inte slut. Kommer försöka att ta vara på kvällar och helger. Ge oss mer sol, tack! Och så tänker jag att jag ska försöka hålla bloggen bättre uppdaterad.

Hur var er sommar?

4 reaktioner på ”Sommardagarna som gick…

  1. Vilken fin sammanfattning, Ida! 🙂 Din semester låter som en bra blandning av nya vyer och långsamhet samt ett uns sorg med tanke på din farfar. Det är ju en del av livet även om en ofta önskar att alla fick leva för evigt. Sen måste jag fråga: soffbordet med glasskivan, är det ert?! Det ser supermegasnyggt ut på bilden!

    Liked by 1 person

Kommentera

