Ett litet boktips

Jag tänkte jag skulle berätta lite om min senaste utlästa bok. Så här kommer alltså mitt första boktips.
Boken
PRIORITAIRE – Iselin C. Hermann
★★★★☆

Så här inleds alltså boken. Den första sidan fångade mig direkt och jag kände att boken precis skulle vara i min smak. Hastade alltså till nästa sida.

BokInledning

Boken handlar alltså om Delphine Hav, en yngre kvinna med franska släktband som bor i Köpenhamn. Under en utställning blir hon helt omvälvd av den franske konstnären Jean Luc Foreurs ena tavla. Därför skickar hon honom ett brev.

Bokken1

En brevväxling börjar. De vet ingenting om varandra, men genom breven frågar de gåtfullt ut varandra. Delphine är alltså gammal nog för att tjäna egna pengar, men för ung för att spara till hennes ålderdom. Jean Luc är något äldre.

Bokken2

Genom breven låter de den andra parten bli ett öra för de vardagliga händelserna. Delphine berättar om sin gamla moster. Extra fint att Helsingör omnämns. Kan verkligen se möblemanget på trottoaren framför mig, i någon av de gamla gränderna där.

Bokken3

Det som utvecklas till någon form av längtan och passion får så småningom en vändning. Delphine känner sig fast i ett skoningslöst vår-Köpenhamn och längtar till Jean Lucs varma Fanjeaux.

Bokken5

Emellan upphör hans svar.

Bokken6

Men något gör att han alltid, om än med långa pauser, svarar. När Jean Luc lämnar Frankrike för USA och en utställning känner sig Delphine övergiven. Även om de ännu inte setts. Tycker det är så underligt fint att hon önskar att allt ska vara som vanligt, med konstnären hemma bland mullbärsträden.

Tycker den här boken var väldans fin och har haft svårt att släppa den. Det hör inte till vanligheten att jag läser kärlekshistorier men Prioritaire har något speciellt. Det är mycket passion, längtan, på snudd till erotiskt och ibland vulgärt. Jag älskar författarens språk och uttryck, förmågan att göra poesi av varenda lite vardagshändelsen – utan att det blir smetigt.

Alltså en himla fin och annorlunda bok. Läs den vettja!

Translation: Read Prioritaire about a young danish women falling in love with a french artist. 4/5.

Kommentera

