Att skapa ett hem

PUST. FLÅS. STÖN. Ungefär så har det låtit under veckan som gått. För i lördags gick stora flyttlasset till ny adress, nytt liv och tillsammans med Martin. Det har burits och kånkats, kastats och skänkts. Men nu börjar pusselbitarna falla på plats. Eller på riktigt: dag två var vi i ordning med det mesta, hem-/ och inredningskära som vi båda är.

Efter som vi båda är inredningsintresserade känns det jätteroligt att skapa ett gemensamt hem. Men vid något tillfälle har jag tänkt: hur ska det gå när båda vill ha sin vilja igenom? Ett starkt intresse brukar ju innebära starka åsikter, eller? Men faktum är att vi har pusslat ihop våra stilar ganska bra. Någonstans har det landat i pasteller-möter-mörkare-trä, danskt 60-tal. Ungefär så. Sedan har Mr. gått all in i det extra rummet, som på grund av inredningen och sjukt många böcker, lätt kallas biblioteket. Det är inte det största rummet, men det blev ack så fint. Jag kan tilltalas av den världen, men är ganska nöjd med att leva i ljus och rymd men samtidigt kunna öppna/stänga dörren till den magiska biblioteksvärlden kryddad med art deco och allmänt svunna tider.

Det är också spännande och en smula ovant att bo modernt. Det här är mitt första boende med öppna ytor (ärligt talat har det varit min skräck?), superraka linjer och låga panorama fönster (i sovrummet). Det känns ljust, härligt, lättstädat. Men min oro har alltid varit att det ska bli omysigt/att man ska uppleva det som att man sitter med finmiddagen vid tv-soffan pga öppen planlösning. Men jag tycker att vi har fått till det bra. Det saknas fortfarande någonting på väggen som representerar min smak. Men köket har fått en tydlig avdelning från tv-rummet, en mjuk gardin ramar in balkongdörren med ett fönster i jätteformat i sig. Det känns BRA. Trodde inte typen av boende skulle passa mig. Så varför flytta in i något sådant, kanske ni tänker. För att lägenheten kändes fräsch (hej då sunkigt 80-talsbadrum, jag är så färdig med dig!), har en vettig hyra och för att det känns som en smart val utifrån vår livssituation. Känns kul att testa på ett nytt format med. Inser att det låter som att testa en ny typ av frisyr, men ja ni förstår.

Även om mycket är på plats fortsätter förstås loppisjakten. Förutom när det gäller porslin! Inser att jag och Mr är som hoarders när det kommer till den saken. Men nu tycker jag att det ska bli kul att hitta accessoarer och små tingestar som gör det personligt och mysigt, utan att bli för plottrigt. Kanske någon mer växt? Kanske en matta? Kanske en liten fin minibyrå till hallen? Lite smått och gott. Måste hitta balans så att det inte känns kallt och sterilt UTAN att vara packat med småpryttlar. Angenämt problem, skulle jag säga.

Så, alltså nytt hem. Håll utkik efter bilder.

En reaktion på ”Att skapa ett hem

Kommentera

