Med näsa för fynd

Nästan varje helg far jag och Martin runt på loppisar. Förutom att skrota runt bland en massa saker älskar jag känslan av möjligheten att göra ett fynd. Ett fynd behöver inte betyda att hitta något superbilligt som egentligen är mycket mer värt än så. Jag tänker att ett fynd kan vara vad som helst som får hjärtat att slå ett extra slag.

palllaren

E 60-pall i björk. Foto: Svenssons i Lammhult

Jag har gjort ganska många av det sistnämnda slaget, men kanske inte riktigt lika många av köpa-billigt-med-är-sjukt-mycket-dyrare-egentligen-slaget – även om det förvisso har hänt (jag glömmer aldrig lyckoruset och hjärtsnörp-känslan när jag hittade sjukt fina danska 60-talsbord för inga pengar alls!). Men nyligen gjorde Martin kombon: hitta något verkligt fint/efterlängtat plus att fyndet är värt en slant. Han hittade Alvar Aaltos E60-pall, även kallas Artek-pallen, för tio (!) kronor. Egentligen kostade den 20 kronor, men det var halva priset (?!), så han behövde bara langa fram en futtig guldpeng. Galet och fullkomligt lyckorusigt. Och det är väl just den kicken, att något verkligt fint (i betydelsen: sådant jag tycker om) kan gömma sig bland berg av struntsaker. Och fint att Mr. har näsa för sånt där.

Vilket är ert bästa loppisfynd?

Translation: Mr’s really good at thrifting.

Kommentera

