Doftljus – en last

  En last jag har är doftljus. Det är nog en av de saker som jag kanske lägger mest pengar på som kan kännas ”onödigt”. Tycker dock att det är en riktig stämningshöjare i hemmet och gör att det känns än mer ombonat.
Men som den doftsnobb jag är (jo, det är verkligen så – en doft måste vara rätt. Vet inte hur många gånger jag har köpt en ansiktscreme som jag slutat använda för att doften känns jobbig och fel), är det inte alla dofter som går hem. Rent generellt får alla fruktiga, bäriga och godisdoftande ljus stanna kvar på butikshyllan. Men jag ser ett mönster; när våren kommer dras jag oftast till lite lättare dofter, utan att de är bäriga eller bara ska dofta fräscht som i ”ren tvätt”. Söker oftast en doft som väcker lite spänning och som har en liten twist.

Eden & Pear från Voluspa köpte jag för ett tag sedan. Gillar pärontonen, för den blir faktiskt inte så tydligt fruktig. Doften är mjuk, säkert inslag av vanilj. Får mig att tänka vårljus och nystart. Alldeles perfekt just nu, alltså. När jag var i Göteborg förra helgen köpte Jennie Linden & Dark moss. Vi tände det på hotellrummet en stund på kvällen – doftar solsemester, öppet hav och alldeles eget. Fastnade och köpte ett dagen efter.

Älskar verkligen den lilla lyxen med doftljus. Ett nytt ljus kan få mig motiverad att städa ur hela lägenheten, piska mattor (om jag nu hade haft några) och tvätta alla textilier. Doftljus är verkligen pricken över i hemma.

För något år sedan arrangerade jag ljusparty hemma. Många av de som blev bjudna kände sig nog lite skeptiska, och tyckte det skulle dofta för mycket hemma. Men det många hade som referens var säkert ljus från en stor möbelkedja eller mataffären. Vissa funkar (brukar använda något på badrummet), men ofta känns dofterna platta, småtrista och är ofta rejält stickiga. Gästerna köpte alltså på sig några doftljus ändå. För väljer man de lite bättre ljusen får man ofta en behagligare doft och rundhet. Ett litet tips!

Vad tycker ni om doftljus? Vilka dofter faller ni oftast för?

3 reaktioner på ”Doftljus – en last

  1. Jag lägger nästan tusen kronor på doftljus varje månad, men det är för att jag köper just woodwick och voluspa som ju blir lite mer kostsamma. Just nu väntar ett Woodwick Black Cherry och ett Woodwick Island Coconut på mig på posten. Hoppas hinna hämta ut det idag 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

