Zzz-listan

Nu när jag känner mig lite trött känns det högaktuellt att gör den här sömnlistan som bland annat figurerat hos Elsa Billgren och Julia bland annat.

När brukar du gå och lägga dig?
☾ Oftast någon gång mellan 22-24. Önskar att jag var lite mer nattuggla och att jag orkade med långa filmkvällar.
När vaknar du?
☾ 6.45 på vardagen. På helgerna kring 08. Men kommer sällan upp före 9.
Är du morgonpigg?
☾ Ja! Den härligaste stunden på dagen är morgonen, när allt ligger framför en. Men på senaste tiden har jag haft svårt att gå upp och har nästan lagt mig till med snooze-vanor. Tror är den här årstiden och att jag aldrig förr har haft ett så mörkt (på ett bra sätt!) sovrum.
Vad gör du i sängen innan du somnar?
☾ Kollar olika flöden, försöker läsa. Men somnar oftast nästan före jag har släckt lampan.
Vad finns på ditt nattduksbord?
☾ Lampa, mobil, ett ljus. I underhyllan ett gäng kuvertväskor, min klocka och ett par böcker.
 IMG_2315
Hur är din säng bäddad?
☾ Jag är rätt petig med sängen. Jag tycker om naturliga material och försöker undvika syntettäcken. Älskar krisp och ljusa sänglakan med diskreta mönster. Blir stressad av färgstarka, för mörka och för mönstrade bäddset.
Vilken låt är allra bäst att somna till?
☾ Det var längesedan jag somnade till musik. När jag bodde hemma gjorde jag det nästan varje kväll. Nu kanske jag skulle välja något av Ludovico Einaudi. Älskar hans pianomusik.
Vad är ditt bästa sova gott-tips?
☾ Ta en dusch, bädda rent, undvik att titta på mobilen. Om du inte somnar är spikmattan det som funkar för mig. Varenda gång.
Hur sover du egentligen?
☾ Somnar oftast på sidan. Tror tyvärr jag rör på mig rätt mycket under natten då jag ofta vaknar upp i ett stök. Sover ofta med katten Fritz och/eller Martin.
IMG_0619
Vad har du på dig när du sover?
☾ Minus pyjamas.
Hur är din sovfrisyr?
☾ Slarvigt uppsatt löst sittande knut. Försöker dock att sova mer med utsläppt hår eftersom det ska vara skonsammare för håret.
Vad har du för säng?
☾ Alldeles lagom mjuk, hög och 160 cm. Känns rätt så prinsessig.
Vad gör du mitt i natten?
☾ Ingenting. Sover oftast ganska så oavbrutet. Tills Fritz väcker mig vid 05.
Hur gör du för att få ett mysigt sovrum?
☾ Plockar bort allt stök, inreder med fina textilier och tänder ett doftljus då och då. I bland händer det att jag sätter en blomsterkvist på nattduksbordet.
Vad är det konstigaste stället du har sovit på?
☾ I ett vindskydd med spindlar och småkryp som sällskap, i ett leksakstält på en festival, på en soffas ryggstödskuddar och på en balkong. När jag var yngre var jag verkligen flexibel nu är jag sjukt bekväm när det gäller platser att sova på. BEQUÄMT måste det vara och inte på/i något annat som inte är i en säng alternativt väldigt skön soffa.
Kommentera

