Citrussallad och en curry

citrus copyI går tog jag mina första kurssteg för att lära mig argentinsk tango. Martin har visat några grundsteg hemma i hans vardagsrum. Men i går blev det liksom på riktigt. Det var SÅ HIMLA KUL! Längtar typ redan till nästa tisdag!
När jag kom hem var jag så sugen på citrusfrukter. Hastfiléade apelsin, blodapelsin och röd grape och la lager på lager på en tallrik. Så gott.

Och på tal om gott (jag tänker att jag då och då kan varva inredningsinlägg med recept och annat), så fick jag i kväll till den godaste vegetariska curryn jag någonsin lagat. Smakerna liksom bara satte sig. Här kommer receptet:

1 gul lök
1 burk kokosmjölk
1/2 burk kikärtor
1/2 röd paprika
1 morot
1/2 blomkålshuvud
1 tärning grönsaksbuljong
Lite tomatpuré
Curry
1 knivsudd sambalolek
Salt och peppar
Olja

Skär blomkolen i mindre bitar. Hacka lök, paprika och slanta moroten. Fräs alla grönsaker i en het panna. Häll över koksmjölken och smula i grönsaksbuljongen. Häll i curry efter smak, salt och peppar. Kläm i cirka en matsked tomatpuré. Låt sjuda tills grönsakerna är lagom mjuka. Vänd ner kikärtorna i grytan. Servera med ris. Ät!

Translation: I cooked a really good curry today!

Kommentera

