Parfymerna (söndagsläge)

Sitter vid köksbordet, termometern visar noll och dimman är tät. Hör fartygen tuta från sundet. Himla fint. Men så är det söndagsläge, inte så mycket händer. Tänkte därför att vi kunde ta en närmare titt på mina parfymer. Förutom att jag älskar att variera dofter efter humör tycker jag parfymerna gör sig himla fint som en liten inredningsdetalj. Jag kanske är en poser, men låt så vara. Vi tittar:
parfymerna
Coco Noir, Chanel.
Kanske min allra bästa just nu. Köpte den på flygplatsen i Berlin för på tok för mycket pengar när jag och Martin åkte på vår första resa. Så här går att läsa om den: ”Striking top notes of grapefruit and bergamot accentuate the rose and jasmine infused floral accord, while notes of Indonesian patchouli and sandalwood add warmth”.
Försöker lära mig lite mer om doftnoter. Har lärt mig förstå att citrustoner som bergamott tillsammans med något dovt som sandalwood eller amber är min kopp te. Älskar den här parfymen.

Paradiso, Roberto Cavalli.
Kanske min bästa sommardoft. Fick den av Martin i födelsedagspresent – så imponerade att han träffade så rätt, eftersom jag är mer än kräsen när det kommer till dofter.
Får mig att tänka på solsken på sommarvarm hud, sandstränder och parasoll mot en klarblå himmel.
Det här går att läsa om den: ”Ett kittlande förspel av mousserande citrusblandningar med generös bergamott och söt mandarin som fångar uppmärksamhet och väcker sinnena. Det är en fräsch och glad doft som sprudlar av liv och ljus. Noter av vild jasmin följer och ger en frodig överton av sensualitet. Doften har en bas, rik på cypress, rosa lagerblad och furu”.

The One, Dolce & Gabbanna
När jag var sugen på något vaniljigt fick jag tips av en kompis om The One. Den doftar nästan rätt och slätt vanilj (även om innehållet är mer än så). Den har gått åt och är en doft jag använder kanske mest vid kvällstillfällen. Tror kanske inte att den blir återkommande när den väl är slut. Men kommer nog att ersätta den med någon annan parfym med vaniljkaraktär.
Så här står det om The One: ”The One är en varm, orientaliskt blommig doft med modern sensualism. En doft med stark personlighet och kontrastfull sötma. The One som är skapad för den ultimata divan frestar från första stund, modern och glamorös med en klassisk air. Toppnot: Mandarin, Bergamott, Persika, Liljekonvalj. Hjärtnot: Lilja, Jasmin, Plommon, Vetiver. Basnot: Vanilj, Amber, Mysk.”.

Miss Dior, Dior.
Den här är en av mina favoriter som jag har köpt flera gånger. Fick tipset från Jennie och har älskat den från första stund. Den får mig att tänka på Paris, 60-tal och nystart. Brukar vara en vårfavorit. Den är nog den blommigaste doften jag har, men den känns så rätt.
”Miss Dior är en blommig doft som är inspirerad av kärlek och romantik. I toppen finns noter från gardenia, salvia och bergamott som möter hjärtats blommiga puls av nejlika, iris, jasmin, neroli, lilja och ros. Basen består av labdanum, läder, sandelträ, bärnsten och förförisk patchouli – helt enkelt elegans och romantisk poesi på flaska”.

Crystal Noir, Versace.
Den nyaste av mina dofter. Hade inte hört talas om den, men slog till direkt efter en första doft. Den känns dov, lite mystisk – precis i min smak. Brukar tycka om amber-inslag och tillsammans med blommig magnolia verkar magi skapas.
”Crystal Noir är en sensuell och självsäker doft till den sensuella kvinnan. Noter av gardenia, magnolia och amber.”

Summa summarum: Dovare dofter, med inslag av kryddighet men med en liten twist. Det är min kopp te. Det svarta noir-temat verkar vara en röda tråd bland mina dofter.

Vilka är era favoritdofter?

Translation: I ❤ perfume. Which is your favorite fragrance?

2 reaktioner på ”Parfymerna (söndagsläge)

  1. Å, så mye spennende! Jeg har også flere dufter som jeg varierer med, etter tid på døgnet, humør, antrekk og årstid. En favoritt er La Petite Robe Noire fra Guerlain, som er litt mørk og mystisk, med innslag av lakris, uten å være for tung. (Kanskje du også ville like den? Passer jo inn i noir-rekken, i hvert fall!) Ha en fin dag!

    Liked by 1 person

Kommentera

