2015 – året som gick

Sex händelser som varit bra det här året?
1. Två av mina närmsta vänner har gift sig. Fint med kärlek.
2. Jag har gjort sådant jag tycker om tillsammans med Martin, vakna upp tillsammans och känna doft av kärlek och sömn i hans nacke, besöka Danmark tillsammans orimligt många gånger.
3. Köpenhamn, Helsingör, Louisiana. Danmarksturerna har blivit många (se punkt 2). 4. Stockholmsresan i somras och hänga bestie-Jennie.
5. Jag har kommit mig själv lite närmre, vågat drömma lite större kreativa drömmar, funnit mer trygghet i mig själv– on going-process.
6. Kulturkonsumtionen har ökat med några hundra procent. 2015 blir året då jag har sett flest bra filmer, sett flest utställningar och njutit av många dokumentärer.

Fem händelser som varit sämst det här året?
1. Farmor gick bort i augusti och ensam kvar blev farfar.
2. Boendesituation.
3. Alltid: saknaden av mina utspridda vänner.
4. Att jag aldrig förr har tappat så mycket hår.
5. Jobbstress.

Vad har du lärt dig i år?
Att det är å så viktigt att försöka finna ro i stunden men samtidigt ta ansvar för framtiden.

Blev året som du har tänkt dig?
På många plan inte, men på några – jo. Att farmor gick bort är och har varit den största förlusten. Men sedan är det mycket fint som har hänt och att det blev ett kulturår – det är bra.

Vad har du mest lyssnat på för musik?
Amason. Men det har varit ett blandat musikår. Men som vanligt har The National alltid en stor, betydande plats i alla spellistor. Bubblare är Ison & Fille. Som sagt – variation.
Spotify1

Vad har du tittat på? (film, tv, serier…)
Oj, jag har aldrig någonsin sett så mycket tv, film, serier som 2015. Bästa tv-serien är oslagbara Girls, maratontittade mig igenom alla säsonger. Ser sjukt mycket fram emot kommande säsong. Unbreakable Kimmy Schmidt var Martins och min gemensamma serie (kitschigt rolig och fantastiskt färgstark) tillsammans med alla danska inredningsprogram (nya favoriten: Skattjägarna). Bored to death var rolig. Och så Marta og guldsaksen, om frisörsalongen på Norrebro som blivit en samlingspunkt för kvarterets gamla. Så mycket feel-good.
I övrigt har det blivit en hel del dokumentärer, den som satt sig mest är den om modeikonen Iris Apfel och även Dior and I. Blackfish är nog en av de mest gripande dokumentärerna jag har sett. Och så filmerna: Rock the Casbah, The Kids are alright, The longest week är några av dem som satt sig. Ljusa och underfundiga på något vis. Har sett så mycket mer, en hel del franska, men har svårt att minnas titlarna.

Vilka människor har du hängt mest med år?
Martin och på senare tid nyfunna Johanna.

Vilka nya personer har du lärt känna i år?
Johanna. Hon är smart, snäll, är sjukt bra på att rensa ut hemma (inspirationskällan!) och älskar sushi. Tyvärr packar hon just nu och drar till Japan på obestämd tid. Tänker att jag har ytterligare en anledning att besöka Tokyo.

Vad är det vackraste du fått i år?
Gemensamma upplevelser med Martin som vi båda tycker om, samtal med Martin och total förståelse + att jag har kommit min farfar närmre.

Vad är det bästa du har läst?
Lässuget har kommit tillbaka precis nu. 2015 var inte mitt bästa läsår. Men Steglitsan av Donna Tartt.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag testade på yoga hemma och konstaterade att det nog behövs klasser för att jag ska känna inspiration/att jag gör rätt.
Sett nya platser i Köpenhamn.
Skaffat en vän via en blogg.

Vad var din största framgång i år?
Att jag funnit en ny vän, att jag känner mig tryggare än någonsin i mig själv.

Bästa köpet?
Alla miljoner loppisfynd. Har svårt att nämna ett. Men jag älskar Burberry-halsduken jag köpte för en dansk 50-lapp. Jag älskar skolplanschen med fåglar, mina nya kuddar i soffan och så en del nya plagg. Men finast av allt var fuskpälsen och armbandet efter farmor.

Vad spenderade du mest pengar på?
Även om det inte är så dyrt, får jag nog säga loppisfynd men även hämtmat och i längden nya telefonen.

Vad önskar du att du gjort mer?
Som alla år: rört på mig mer och åka till Jennie/locka hit henne mer.

Vad gjorde du på din födelsedag i år?
Vaknade upp hos Mærty och fick paket på sängen. Fick en superfin doft, som doftade solvarm sommarhud och medelhavsbrisar. Enligt mig i alla fall. Senare mötte mamma och  hennes sambo oss i stan och tog oss med till Helsingör. Drack rosé och lyssnade på jazz i solen, åt middag och Martin och jag visade dem omgivningarna kring Kulturværftet och Kronborg slott. Älskar när andra liksom drar en suck och känner in ungefär det samma fina som en själv ❤

Vilket datum från året kommer du alltid att minnas?
31 augusti, när farmor gick bort.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare eftersom farmor inte finns med längre, gladare för att jag har gjort fina saker med Martin.

Mest stolt över?
Att jag tagit tag i saker, som att hitta en ny vän.

Dog någon som stod dig nära?
Ja.

Vilka länder besökte du?
Danmark.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Att dela lägenhet med den finaste. Kanske någon resa. Tätare träffar med långväga vänner.

Vem saknade du?
Hela tjocka släkten som bor långt bort och alla Stockholms-/Göteborgsvänner.

Vad fick dig att må bra?
Relationer, samtal, inspirerande dokumentärer m.m.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år (2016)?
Bo med Martin. Uppleva mer, resa mer. Bli bättre på att träffa saknade vänner. Tro mer på mig själv och våga satsa. Låta kreativiteten flöda. Promenera vid havet. Läsa böcker. Göra sådant som får mig att må bra.

Quote

2 reaktioner på ”2015 – året som gick

Kommentera

