Inredningsinspo på tv

Inredningstidningar i all ära. Men det finns riktiga pärlor när det kommer till inredning och design på tv. Senaste året har jag närmast frossat i inredningsspäckade tv-program (hurra för att jag har en pojkvän som också är en riktig inredningsnörd!) Här kommer mina favoriter.

KENDER DU TYPEN?typ
Mitt bästa tv-program. Alla kategorier. Där besöker livsstilsexperterna Anne Glad och numera Flemming Møldrup (tidigare Christian Grau, t.h) tillsammans med programvärden Mads Steffensen danska hem för att lägga pusslet: kender du typen? Alltså, vem bor här. Älskar språket, de danska hemmen (särskilt Fredriksbergslägenheterna i Köpenhamn!) och tänker varje gång: Hur blir jag livsstilsexpert?/Jag måste ha det där jobbet! Dessutom är Anne Glad kanske Danmarks, Nordens, Skandinaviens coolaste kvinna.

Kender du typen sänds på DR och på dr.dk.

SKATTJÄGARNA
Är en mer dokumentär tv-serie där antikhandlare åker (mestadels) Danmark runt i jakten på gömda skatter. Antikhandlarna besöker loppmarknader, i retrobutiker och hemma hos privata samlare. Tycker verkligen om blandningen av handlare och inriktningar, antikt till retro. Danska småbyar till Köpenhamn. För den som har sett Antikduellen känns programdeltagarna igen.

Skattjägarna sänds just nu på Kunskapskanalen och på SVT Play.

ANTIKDUELLEN
Även Antikduellen är en dansk serie. Där får två erfarna antikhandlare en summa pengar i handen och fem timmar på sig att handla. Sedan görs det upp – vem har gjort de bästa fynden? Tycker om tävlingsmomentet men vart tredje program, när alla fynd ska klubbas på auktion, är lite sega i bland. Då och då känns objekten trögsålda, vilket kan kännas lite missvisande då jag gissar att sakerna skulle kunna säljas till betydligt bättre priser i andra forum.

VEM BOR HÄR?
Skulle kunna vara den svenska varianten på Kender du typen? Serien handlar om sex främlingar som besöker varandras hem, de vet inget om varandra förutom namn och yrke. Sedan ska deltagarna para ihop rätt person med rätt hem. En god programidé men jag tycker det är lite väl mycket med sex hem i ett och samma avsnitt, det blir lite mastigt. Jag gillar ”snacks-tv” som min kära pojkvän myntade – programtider på sisådär 25 minuter. Vem bor här? leds av Malin Olsson.

Vem bor här? finns nu att hitta på Svt Play.

ANTIKRUNDAN
Antikprogramsklassikern som har sänts sedan 1989. Jag började kolla för några år sedan och tycker fortfarande det är spännande att se hur antika saker och retroprylar värderas. Programledare är Anne Lundberg.

Antikrundan, ny säsong, börjar sändas i morgon den 14 januari på SVT1.

Kommentera

