Iskall värme

Min relation till blått har alltid varit lite komplicerad. När jag var liten och farmor skulle sticka strumpor till mig valde jag alltid blått och grönt (”du ska alltid ha pojkfärger”). Sedan kom åren utan blått. Förutom när jag blev rödhårig och den koppriga tonen gifte sig så snyggt med en marinblå kappa. Sedan försvann det igen. ”Jag är ingen blå person” har jag sagt vid flertalet tillfällen. Men nu inser jag att majoriteten av mina kläder (till största del svarta) har inslag av blått, allt från marint till kornblått. OCH, blått utgör nu grunden i mitt hem. Porslinet, nya fåtöljen, tavlorna – det mesta går i blågrå nyanser.

MEN. Det jag har upptäckt är att det lätt bli kallt och hårt. Luftigheten och den svala känslan är fin, men utan värme kan hemmet lätt bli sterilt. För att addera värme, utan för den skull lägga till varma nyanser som rött och gult, kan man tillföra det med hjälp av material. Vi tittar närmare:

rotting

Bild: boligliv.dk

Den här bilden tycker jag är ett ypperligt bra bra exempel på att tillföra en blå vägg värme. För det första är väggfärgen en varmare nyans av blå. Men det som tillför miljön mest värme tycker jag är naturmaterialet rotting. Förutom den gyllene färgen i sig känns naturmaterialet i sig varmt och har en ombonad effekt. Mässingen i lampan är förvisso ett stramt material, men den gyllene tonen bidrar med värme. Även den pudriga tonen på den rosa kudden och fårskinnet lättar upp det hela.

soffan

Bild: pinterest.se

Här har den kallblå soffan fått sällskap av varma färger, men ändå i liknande färgskala. Hade det varit ljusa kuddar i blått och vitt hade det blivit mycket isigare, kallare.

Den här balansen mellan varmt och kallt försöker jag hitta i mitt hem. En klar favorit, som lätt hjälper till att addera värme, är fina träslag. Det ger mjukhet i inredningen.

Kommentera

