Torsdagstoppen

dagbäddMånga av er har säkert redan sett Ikea nya kollektion Sinnerlig, framtagen av Ilse Crawford, men den är värd att lyftas fram igen. Materialen, fägerna, detaljerna får mig att tänka på Asien men samtidigt ett stillsamt Skandinavien. Sinnerlig är då rätta ordet. Jag skulle mer än gärna låts dagbädden flytta in i mitt hem, kanske en kanna och den stillsamma mattan. För den som är nyfiken finns hela kollektionen på den här länken.

bok
Eftersom jag har tar mig friheten att tipsa om annat fint utöver inredning, känner jag mig tvungen att lyfta fram Steglitsan av Donna Tartt. Jag slukade Den hemliga historian och kände att Steglitsan skulle vara lika spännande på Tartts vis. Och det är den. För lugna stunder i hängmattan i sommaren — Steglitsan. Läs den!

En ung pojke i New York City, Theo Decker, överlever mirakulöst en olycka som tar hans mammas liv. Ensam och sviken av sin pappa flyttar han in hos en väns familj, inom sig kämpar han med att finna en mening i sitt nya liv. Under åren som följer blir han uppslukad av en av de få saker som påminner honom om hans mamma: en liten, mystiskt fascinerande målning. En målning som till slut drar in Theo i konstens kriminella baksida. (bokus.com).

houseFantastiska Helene Schmitz foton kan man nästan drunkna i. Precis som det här rummet har gjort, i ökensand. Jag träffade Helene för intervju när hon ställde ut på Dunkers Kulturhus här i Helsingborg. Fascinerades lika mycket av hennes arbete som hennes foton. Det här fotot, Interior, tillhör fotoserien Earthworks. Hennes serie Sunken gardens är minst lika fantastisk. Skulle gärna ha en print på mina väggar.

Kommentera

