Krönika: 2015 – året då vi får färgseendet tillbaka?

Då och då kommer jag att publicera de krönikor jag skriver i jobbet. Den här skrev jag till Lokaltidningen Villa.

Färg. Vad är det för något egentligen? Hjärnans och ögat perception av ljus, läser jag nu på nätet. Men i övrigt, vet jag knappt vad färg är. För var jag än vänder mig ser jag vitt.

Under de åren jag har skrivit om inredning har jag nästan varje år skrivit i trendspaningen ”I år kommer färgen”. Experter tipsar om olika gröna nyanser, storslagna paletter målas upp – gärna intensiva färger, pudriga och pastelliga eller kanske till och med som en klick neon?
För mitt inre ser jag både mörkt grå och blå väggar, gröna soffor och pastellgula fåtöljer. Men efter vidare prat med experter inom området tonas årets trender ned. De skarpa nyanserna drar sig mot pasteller, färgaccenterna flyttar från väggarna till några enstaka kuddar (”de är lätta att byta ut”) och slutligen till en äggklocka, den italienska klassikern. Den som alltid har varit stolt över sin färgfulla skrud. Den – äggklockan – står för årets färginslag. För var jag än vänder mig ser. Jag. Vitt.

En färgterapeut jag intervjuade vid ett tillfälle hade en teori – ”Vi bor i ett mörkt och kallt land. Vitt ger mer ljus”. Det skulle kunna vara en viktig anledning till att våra skandinaviska hem har drabbats av Vita väggar-epidemin.
Inte sällan är dessa vita väggar (icke-)färgmatchade med soffan, mattorna, porslinet och tavelramarna. Som att en Obehöriga kontraster äga ej tillträde till detta hem-skylt hängts upp ovanför entrén. Många har till sitt försvar visat upp sina beiga textilier och hävdat sina ”jordiga accenter”.

Men jag vet inte om beige mot vitt är varken kontrasterande eller förstärkande i det vita sammanhanget? Eller om den gräddiga tonen ökar effekten, sticker ut mot en ofta äggskalsfärgad eller kritvit fond?

Herr Färgterapeut hävdar vidare att vitt kan kännas elegant till en början men att hjärnan blir svältfödd. Ickefärgen tar kol på kreativiteten. ”Man blir dum i huvudet tillslut”. Det får stå för honom.
Men jag börjar nästan tro det. För återigen har jag skrivit om att trenden för i år är färg. Grått har blivit det nya vita. Grå väggar, grått porslin. Och blått är det nya svarta. En kornblå soffa har cirkulerat runt i bloggvärlden som en ”must have”.
Men, nu är det kanske på riktigt – i sociala medier ser man kalkmålade väggar i olika gråskalor, tapeter åker upp. Och stora möbeljätten levererar produkter i ärtgrönt. Kanske är 2015 året då vi får färgseendet tillbaka?

Med handen på hjärtat – ja, jag har uteslutande vita väggar. Inte självvalt, men hade jag fått välja själv hade det förmodligen sett ungefär likadant ut. Däremot har gardinerna fått färg. Senast i går målade jag en tavla (svår att måla utan färg) som inom det närmsta åker upp på väggen. Jag är som människa, skandinav beroende av ljus. Men måste lite färg konkurrera ut ljuset? Måste allt vara vitt? Ja, svarar vi i kör – som förbländade av vitt. Inte konstigt vi är dumma i huvudet och inte inser att vi behöver färg.

soffa

På Husligheter.se skrev man om den blå soffan, hämtad från Sofia Woods hem och ursprungspublicerad på Lovelylife.se I år är blått det nya svarta. Kanske inte världsomvälvande, men vi har omfamnat färg litegrann i alla fall.

Kommentera

