Fynd med en Twist

burk1En kattnos, en pelargon och en Twist-burk.
Den sistnämnda är ett av helgens loppisköp. Eftersom det är en klassiker och den känns skönt sextiotalig kunde jag inte motstå den. Dessutom var det den lilla varianten, om 250 gram som ger den härligt, satta proportioner. Oftast tycker jag man ser den stora varianten med mönster på kritvit botten – hittade en sådan på samma loppis, med en etikett med utgångsdatum 1993. Den här har en äggskalston vilket gör den mycket finare och som troligen betyder att den är äldre.
För burken och en pajform betalade jag 25 kronor. Vad jag nu ska förvara i burken vet jag inte. Kanske te, kanske sytillbehör eller bara en blandning av fina småprylar.

burk3Burken kom till 1962 och designades av art directorn Lars Lillnor. Designen var något annat än tidens krusidulliga karamellburkar och fick därför reklampriset Guldägget.
Förutom att karamellpappret vreds om i ändarna av karamellerna var modedansen i början av 60-talet twist. Därför har säkert godiset fått namnet Twist.

Kommentera

