Les Pourquoi

Bok1För ett tag sedan var jag och min finaste person på loppis. Som vanligt fastnade han bland böckerna och plockade fram den här. Les Pourquoi, tryckt i Paris, troligen någon gång slutet av 1800-talet. Det mystiska omslaget med en ballong och tåg gjorde att jag fastnade direkt. Vi kollar närmare på den här.

Bok3Varje kapitel inleds med en fin illustration. Egentligen kan jag inte ett ord franska, men bilderna avslöjar ett mörkt äventyr, liknande Alice i Underlandet. Om det är en bok för barn undrar jag hur de här historierna mottogs.

Bok4Det är läskiga mångubbar, astrologi, mystik, långa tågresor, kräftor och anatomi insprängt bland de franska meningarna. Sådär perfekt fint men en smula nervkittlande mörkt.

Bok5Och även ett hjärta. Kanske lite på gränsen.

Älskar den här boken som kostade mig 50 kronor. Tycker om att bläddra i den och titta på de detaljrika illustrationerna. När jag inte gör det står den på hallbyrån och är ett litet eget konstverk.

Kommentera

