Svalka

Det var inte så himla längesedan som jag flyttade till ny lägenhet. Att komma till nytt ger så klart mycket nya möjligheter till inredningen. Men ofta kan det vara en hel del saker som saknas. Med mig hade jag bland annat soffan, ett Blocket-fynd men som ursprungligen kommer från Bolia. Satsborden, som jag har spridit ut i vardagsrummet, är också ett gammalt loppisfynd – fastnade för de strikta skärningarna kring benen, jakarandan och det faktum att de verkligen andas Danmark, 60-tal.

Men mycket annat saknade jag. Lånade ett soffbord i trettiotalsmodell, men upplevde att rummet blev för mycket trä. Satsade därför i stället på en glasbordsvariant som känns klassiskt tidlöst. Bordet kommer från Mio. För en extra sittplats hittade jag en fåtölj, som även är möjlig att bygga till soffa och divan, från Ikea i modellen Sandhamn. Valde en ljust blå, pastellig ton för att passa in i den resten ganska så svala inredningen. Förut har jag haft ganska så blandad färgskala, men ville hålla tonen lite mer enhetlig när jag nu kunde bygga mer från grunden med en nystart. Tycker ändå att jakarandan ger värme i inredningen, så inte allt blir isig pastell – även fast jag är svag för det mesta som kan föra tankarna till ett krispigt Island. Försöker mer och mer tänka på materialval. Blanda trä och glas, textilier och sten. Kombinationen varmt, kallt. Så här är en liten del av ett hem som håller på att växa fram. Välkomna in!

En reaktion på ”Svalka

Kommentera

