Servisfint – Willow

Är det något jag är svag för så är det blåvitt porslin. Det kan ge allt från en skön sommarstugekänslan till att bli klassiskt elegant till de flesta inredningar. Dessutom är det hopplöst vackert tillsammans med varma metaller, som mässing tycker jag. Porslin i stort har länge varit ett intresse och på loppisrundor vänder jag alltid upp- och ner på äldre tallrikar och koppar för att spåra ursprunget. Så när jag nyligen flyttade, och behövde nytt porslin bestämde jag mig för att börja samla tallrikar. udda modeller men med blåvitt tema. På så sätt får jag ett hav av vackra tallrikar och ett stycke porslinshistoria på köpet – det kan knappast bli bättre. Så här tänkte jag dela med mig av min blå dukning.

Willow, Gustavsberg

Tallrik: Willow, Gustavsberg.
Produktion: Mellan 1880-1951.
Dekoration: Gjordes med koppartryck flytande blå, eller blå.
Gods: Flintgods eller opakgods.
Willow har också tillverkats i rött och brunt tryck, under senare perioden med rött och brunt tryck med namnet Willow Old Gustavsberg. Även Rörstrand har tillverkat detta mönster med namnet Willow.

Lämna en kommentar